tiistai 26. marraskuuta 2013

JURI NUMMELIN (toim.): Kuun pimeä puoli - suomalaisia ihmissusinovelleja

Tämäkin novellikokoelma löytyi pitkältä lukulistaltani ja Lahdessa käydessäni nappasin sen mukaani kirjastosta. Pidän novellien lukemisesta ja erityisen mielenkiintoisia tämän kirjan novelleista tekee sen, että ne ovat suomalaisia.

"Sudeksi muuttuva ihminen kohtaa pimeän puolensa. Kun saman ruumiin kahleisiin joutuvat ihminen ja verenhimoinen eläin, sivistyksen rinnalle nousevat alkukantaiset vietit, vaistot, pelot ja halut. Mutta kumpi on todellinen peto?"

Koska olin lukenut tällaisen novellikokoelman myös vampyyreista, niin pitihän tämä senkin vuoksi lukea. Tämä kokoelma vain tuntui varsin pitkältä, mielestäni novellit eivät olleet tarpeeksi erilaisia, vaikka laadukkaita olivatkin.

Kokoelman lukemisessa meni siis aikaa, mutta nyt kun selailin alkupuolen novelleja, niin monen kohdalla tuli mietittyä, että "hei olihan tämäkin tosi hyvä". Ehkä loppua kohden novellien ihmissudet alkoivat tulla jo korvista ulos. Muutamat novelleista nousivat taas vähän ylitse muiden, ei nyt niin voimakkaasti kuin joidenkin muiden kokoelmien kohdalla, mutta sanottakoon, että Johanna Sinisalon tyylistä minä muun muassa pidän paljon ja hänen novellinsa "Kuun pimeä puoli" oli yksi suosikeistani.

arvosana: 3 / 5
Jalava 2013
sivut: 352
mistä: kirjastosta

4 kommenttia:

  1. Minulla on tämä juuri kesken. Luin noin puoleen väliin ja sitten alkoi vähän kyllästyttämään (kuten sanoit, ihmissudet alkoivat tulla korvista ulos minullakin ;) joten pieni luova tauko on nyt menossa ja jatkan tämän lukemista taas joskus. Tuo Sinisalon novelli on vielä lukematta, joten kiva kuulla, että on jotain hyvää odotettavissa edessäpäin. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minunkin piti pitää tuo mainitsemasi "luova tauko" välissä. :D Sinisalon tuosta novellista tuli vähän mieleen hänen kirjansa Ennen päivänlaskua ei voi, josta pidin joskus paljon. Siinä oli hyvin samantyyppinen yhteys ihmisen ja yliluonnollisen olennon välillä. :)

      Poista
  2. Jännää, minä olen enimmäkseen lukenut suomalaisia novelleja :D Vain muutaman suomennetun. Ehkä se johtuu siitä, että olen kiinnostunut suomalaisista novellikokoelmista enkä oikein etsi käännettyjä kokoelmia.
    Mulla on ollut tämä kirja aika lailla lukulistalla kesästä asti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nyt viimeaikoina minäkin olen novelleja lukiessa tarttunut enemmän suomalaisiin. :D Kuitenkin sitä on kai vain tullut totuteltua siihen, että normaalisti lukee enemmän ulkomaisten kirjoittajien fantasiaa, joten suomalaisten kirjoittama on sellainen positiivinen yllätys. :)

      Poista